BENZ ALIF SULAIMAN + ADDIN SHAH R. MUHAMMAD FAUZI

the best novel ever. karya dari HLOVATE membuatkan aku tersenyum seorang diri semasa membaca novel [tunas] dan Aa+Bb. dua buah novel yang bersambungan kisah. farah gerenti dah ramai yang baca novel ni kan. seronok. gempak. gila-gila. BENZ, ADDIN, MAGS 7, KUCAI dan GENG  TUNAS.

ADDIN SHAH RAJA MUHAMMAD FAUZI - has part of me inside her. 


cinta itu, jatuh dari langit atau jatuh dari hati? ~ Addin 


Inilah.. sebuah kisah perjalanan, perjalanan bersama masa, perjalanan cerita aA+bB. Semua orang belajar, semua orang membesar; tetapi tidak semua orang menjadi dewasa. Selagi hidup bersama masa, maka selagi itu juga yang hidup itu dewasa bersama usia.


Addin mengemukakan teorinya begini:
membesar dan belajar dengan pengetahuan serta pengalaman 
adalah suatu cabaran.
membesar dan belajar tentang hidup serta mengenal diri sendiri 
adalah hakikat yang tidak dapat dielak.
7 tahun kemudian... 
apa yang terjadi apabila doktor dipaksa berkahwin dengan jurutera yang bukan pilihan hatinya?


apa yang terjadi kalau sang kepala batu dan sang keras kepala itu harus tinggal sebumbunng?
Cerita 'cinta' antara Addin dan Benz, tidak semudah A+B= Aman Bahagia.
Ini kerana sejarah mereka bermula lebih awal dari itu. 
Mereka pernah saling membenci,
saling mendendam dan saling membisu sejak zaman sekolah...


Siapa aku pada dia? A pal? A room-mat? A brother? Never a husband? ~Benz



"Akak nak bunga apa? Sebut aje.." Lee pula yang menyambung. "Bunga ros? Bunga matahari? Bunga carnation? Bunga lili? Bunga raya?" Dia membilang dengan jari tangan. "Bunga bakawali? Bunga teratai? Bunga orkid? Bunga plastik? Bunga lawang? Bunga cengkih?" 
Budak bertujuh itu memandang Addin tak berkelip. "Tulip ada?"
"kenapa mesti akak mintak the only flower yang kita orang tak ada?"


A-Cid berpaling ke belakang. 
"Benz, one red rose, full-bloom, with baby's breath in a bouquet, please. 
Wrap with white organza." Dia memetik jari. "Pink ribbon."
Benz memandang A-Cid dengan muka yang tak boleh dibaca.
"The --Love-You ensemble?"
Keningnya terangkat sebelah. Addin jatuh rahang bawah.
The-what?? "A-Cid! Akak memang tak main la benda-benda macam tu..."
"I'm Panah Arjuna. I spread the love." Selamba dia menuturkan dengan muka toya.


Masihkah anda ingat pada Benz dan Addin, dalam novel aA+bB?
Kini HLOVATE, mengundur beberapa tahun ke belakang, untuk menyingkap sebahagian persoalan,
sebahagian rasa dan sebahagian kisah, tentang Addin & Benz serta Magnificent 7 suatu waktu dulu.




3 comments:

Syafiqah Takiyudin said...

Lagu ni masa yg mana eh? Kita dah baca gak dua2 buku ni. Lupa. Hihi.

cik najihah said...

cite ni mmg bes...
frenship dorang walamak

[fArAh aLiAs] said...

syafiqah: lagu ni dalam TUNAS. ms malam bersama selamanya. benz nyanyi with gitar. ms tu dia ng addin jd pasangan paling ideal :)

najihah: yup2.. tabik sama frenship diorg. ayt hlovate power kan~