Abah, Achik rindu ..

28 Januari 2014. 
Jam lebih kurang 2:45 petang. 

Aku, ma dan abah di rumah. Abah seperti biasa tidur, penat. Ma simpan baju di bilik pakaian, aku pula sibuk menonton cerita di tv. Sedang aku khusyuk menonton tv, aku terdengar laungan Ma.

"Achik, cepat datang..."

Aku ke bilik ma dan abah. Sampai di depan pintu, aku tengok muka Ma lain.

"Achik...abah kita dah takde",

sambil pegang tangan Abah, raut muka Ma berubah. Aku terus ke katil Abah, aku tak mampu nak cakap apa-apa dah, aku blur masa tu. Aku tak mampu nak fikir apa-apa. Aku hanya mampu goncang tubuh Abah, minta Abah bangun, jangan tidur lagi. Aku cakap kat Ma, 

"Achik tak dengar pun Abah panggil tadi..'

Aku goncang Abah supaya terus bangun, tapi Abah dah tak bangun. Ma minta aku call kakak aku di tempat kerja dia. Aku call sambil meraung, "kak..balik cepat, abah..abah takde kak.." Itu yang hanya mampu aku katakan. Lepas cakap dengan kakak aku, baru aku boleh berfikir.

Aku terfikir, ada ke  Abah panggil aku tadi. Betul ke Abah aku dah takde. Betul ke yang terkaku depan aku ni Abah aku. Baru pagi tadi aku suapkan Abah bubur. Subhanallah. Aku betul-betul sedar Abah takde bila aku tengok orang-orang masjid datang untuk angkat Abah dari katil dan letak di ruang tamu. Aku tak mampu nak kata apa-apa masa tu. Kakak aku balik, aku menangis di sisi dia. Keadaan Ma masa tu, tak payah aku cakap. Sungguh dia terkejut. Orang ramai mula datang ziarah Abah, kawan-kawan sepejabat Abah terkejut, menangis sampai terduduk bila tengok Abah terkaku. Adik aku balik dari sekolah, abang ipar aku pergi ambil dia dalam keadaan kelam kabut, sungguh adik aku tak dapat terima orang yang dia tengok terkaku itu Abah. Aku kumpul kekuatan bawa dia tengok Abah. Allahurabbi. Kami di sisi Abah sehingga saat mandikan jenazah Abah, saat kapankan Abah, saat solatkan jenazah Abah.Sampai di kubur, aku rasa seolah ini semua mimpi. Hanya perkataan Abah, Abah dan Abah yang mampu aku sebut .. 

Harini, cukup seminggu Abah pergi meninggalkan kami. Masih terasa seperti dia ada disisi kami. Abah sempat menikahkan Angah aku sehari sebelum dia pergi meninggalkan kami. Tercapai hasrat Abah untuk melihat Angah menjadi isteri orang. Seolah-olah dia tahu dia akan pergi, Abah bertekad untuk awalkan tarikh pernikahan Angah beberapa hari sebelum tarikh yang dirancang. 

Abah tinggalkan kami dalam keadaan tidur. Masih terbayang ketika aku melihat jenazah beliau. Kelihatan sedang senyum dan tidur. Tiada rupa orang meninggal dunia. Dahi Abah juga berpeluh. Airmata mengalir. Subhanallah. Aku sebagai anak, hanya mampu mendoakan Abah disana. Mendoakan syurga untuknya. Airmata menitis menulis entri ini. 

Pemergian Abah banyak membuka mata aku mengenai manusia di luar sana. Tentang yang mana satu mereka yang boleh kita harap ketika kesusahan, tentang hati manusia yang mana ikhlas membantu kita, tentang manusia yang mana sentiasa ada dengan kita. Benar kata Abah, kita hidup jangan mengharap pada orang lain, berdikarilah sendiri, itu lebih baik. Abah tinggalkan kami kehidupan yang cukup sempurna bagi aku. Terima kasih Abah. Dan sekarang, aku tahu aku kena kuat demi Ma. 

Sungguh, aku terlalu rindukan Abah. 
Aku rindukan orang yang selalu suruh aku urut kakinya
Aku rindukan orang yang selalu membebel bila aku pulang lebih jam 7 petang.
Aku rindukan orang yang selalu minta aku ambilkan air untuknya.
Aku rindukan orang yang selalu luaskan matanya pada aku bila aku main-mainkan apa yang dia cakap.
Aku rindukan orang yang selalu pasang lagu di you-tube kuat-kuat.
Aku rindukan orang yang selalu suruh aku ambilkan dia bantal bila tiba masa tidur.
Aku rindukan orang yang selalu aku belikan bubur Mc'D untuknya.
Aku rindukan orang yang selalu aku suapkan makan ketika dia tak sihat.

Abah, Achik rindu. 
Kita jumpa 'nanti', Abah. 
Achik redha. Achik redha. 

28 Januari 2014.