manohar

3,4 hari lepas, aku singgah kat satu kedai runcit.
Masuk kedai, aku nampak sorang mamat ala-ala kacukan arab gitu kat kaunter.
Dalam hati, "staf kot.." Aku tanya dia, "minyak sapi ada tak?"
Dia pun tunjuk kat rak sebelah.
Aku ambil dan pergi ke kaunter bayaran.
Terus mamat tu open topic dengan aku. Dia tanya,
"do you know manohar?" Aku lupa manohar, or mohar or something like that.
Aku jawab, "no, i dont know who he is".
Then, mamat tu sambung, "manohar is a human rights fighter. he always give a talk about humanity. i've heard his talk once, he talk about food plant and human attitude.."
Aku dengar dengan penuh minat dengan apa yang mamat arab tu cerita. Kagum.
Sudah dia cerita, aku tanya, "where are you from?
Dia senyum dan jawab, "i'm from here. i'm Malaysian. I love Malaysia. Malaysian should proud to be Malaysian.."
Dan dengan tetiba aku impress gila dengan mamat arab tu. Rasa termalu dengan diri sendiri kejap masa tu.
Dia kerja kedai runcit, aku kerja as penjawat awam, di bahagian pengurusan tertinggi organisasi pulak tu, but he knows lot than me about humanity, and he can explain balik kat aku tentang talk yang dia pergi dengar tu.
Aku tahu he is not pure Malaysian, tapi dia mengaku dia Malaysian.
Sedangkan orang kita sendiri especially Melayu, ada yang taknak duk Malaysia, dengan alasan Malaysia dah tak aman.
Lepas bayar semua, aku keluar. On the way ke kereta, aku belajar satu benda.

whoever someone is, kita kena hormat, jangan sesekali pandang rendah. mungkin dia lagi banyak ilmu dari kita, yang mana silap haribulan kita akan belajar sesuatu dari dia.

:)